Hanna Sarkkinen

Eduskuntavaalit takana – hallitusneuvottelut edessä

Suomi on saanut uuden eduskunnan. Uusi eduskunta on entistä punavihreämpi ja sukupuolten edustajien suhteen tasapainoisempi. Niin demarit kuin vihreät ja vasemmistoliittokin ottivat sunnuntaina vaalivoiton. Eduskuntavaaleissa suurimman voiton siis ottivat puolueet, jotka korostavat eriarvoisuuden vähentämistä ja kestävää ilmastopolitiikkaa.

Toivon, että vaalitulos heijastuu myös hallitusohjelmaneuvotteluihin ja neuvotteluiden kokoonpanoon. Suomi tarvitsee hallituksen, joka vahvistaa nuorten uskoa tulevaisuuteen ja antaa sen viestin, että kaikista pidetään huolta. Suomi ei kestä enää uutta porvarihallitusta.

Periaatteessa tästä eduskunnasta voi muodostaa monenlaisen hallituspohjan. Tavoittelemisen arvoinen pohja voisi olla moderni kansanrintama, eli sd+vas+vihr+kesk+rkp. Punavihreät puolueet eivät pysty muodostamaan keskenään enemmistöhallitusta, joten muitakin puolueita tarvitaan. On selvää, että yhteistyö keskustan kanssa olisi helpompaa kuin kokoomuksen kanssa, mutta lopulta hallitusohjelma ratkaisee hallitukseen osallistumisen.

Tässä vaiheessa ei ole mielekästä sulkea liikaa ovia erilaisilta hallituspohjilta. Hallitukseen pitää pyrkiä, sillä siellä voi parhaiten edistää poliittisia tavoitteita ja vaikuttaa siihen, että politiikkaa tehdään tavallisten pieni- ja keskituloisten ihmisten ja ympäristön ehdoilla. Kuitenkaan hallitusyhteistyöhän ei voi osallistua hinnalla millä hyvänsä.

Omituinen piirre näissä vaaleissa oli se, että keskusta maksoi yksin laskun porvarihallituksen teoista. Se ehkä heijastaa sitä, että harjoitettu politiikka oli kokoomuslaista eivätkä keskustan kannattajat kiittäneet. Todennäköisesti vasemmistoyhteistyö maistuisi paremmin keskustan kannattajille. Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä ilmoitti tänään jättävänsä tehtävänsä puheenjohtajana vaalituloksen johdosta. Johtajavaihdos voi avata keskustalle paremmat mahdollisuudet hallitukseen osallistumiselle. Omituista on, että mukana leikkaamassa olleet perussuomalaiset kykenivät pesemään kätensä köyhien kurittamiselta ja säilyttivät kannatuksensa. Melkoinen silmänkääntötemppu.

Jos demarien hallitustunnustelut eivät johda lopputulokseen, voi pahimmassa tapauksessa edessä olla uusi perusporvarihallitus. Uskon ja toivon kuitenkin, että tähän ei päädytä. Edessä on mielenkiintoiset viikot.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (60 kommenttia)

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Toivottavasti ei tule punavihreää hallitusta. Sille ei ole edes kansan siunausta eli enemmistöä.

Porvaripuolueilla on enemmistö eduskunnassa ja sen tulee näkyä myös hallituksen työskentelyssä.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Tiedoksesi, Marko: Suomi ei ole Ruotsi eikä meillä ole blokkikäytäntöä, vaan hallitukset muodostetaan Suomessa perinteisesti hyvin pragmaattisesti. Kuitenkin niin, että keskustavasemmisto ja keskustaoikeisto ovat sinipunaa luontevammat pienempien ideologisten erojen vuoksi, jolloin mm. keskeistä talouspolitiikkaa on helpompi suunnitella ja sen jatkona montaa muutakin politiikan lohkoa.

Nimenomaan punainen ja vihreä voittivat. Sama on sanottava kansallisoikeistostakin. Jos näiden välille haetaan koalitiota, ideologisten erojen yli on päästävä. Silloin kooste voisi olla SDP + PS + Vihreät + Vasemmistoliitto + KD. Viime mainitun kanssa PS ei kokisi olevansa yksin.

Luontevin ja eri tavoin laaja-alaisin olisi kuitenkin SDP + Keskusta + Vihreät + Vasemmistoliitto + RKP. Kansanrintama.

Käyttäjän LeenaLauren kuva
Leena Lauren

Hehn tuossa juuri kehuivat voittaneensa vaalit? Menikö kukkahattu silmille?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

1. Arvo Pohjalle porttikielto hallitusneuvotteluihin.
2. Ohjelma laadittava Napoleonin perustuslain tapaan: lyhyeksi ja epäselväksi.
3. Keskusta on teljettävä oppositioon, koska se oli ainoa vaalituloksesta selvästi välittynyt viesti.
4. Sinipuna on hallinnut tätä maata ennenkin, eikä esimerkiksi Lipposen-Niinistön yhteistyötä ikinä vaarannettu teatraalisesti, vaikkapa lentämällä dramaattisesti kesäiseen Turkuun.

Käyttäjän LeenaLauren kuva
Leena Lauren

Ei kait, paitsi eläkeläisten eläkkeet varstettiin törkeästi. Taisi olla miehen työ heidän mielstään?

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Rinne varasti eläkkeistä vuonna 2014, kun leikkasi ministerinä eläkkeiden korotusindeksiä.

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Lipponen ja Niinistö heikensivät eläkkeiden korotusindeksiä. Ei ole sopiva yhdistelmä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Hallitus muodostetaan vaalivoittajan kyselyjen mukaan, ja varmaan demarit saavat halukkaita.

Näyttää siltä, että demarit+kokoomus+vihreät+rkp on hallitus, ja kyllä sinne voi vasemmistoliittokin mennä, koska kokoomus ei ole suurin.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Kokoomus ja vasemmisto samassa hallituksessa jumittaisi politiikan juuri samoin kuin Kataisen kabinetin aikana: kaikki vetivät eri suuntiin, ja reki pysyi paikallaan.

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Onneksi Sipilån hallitus ei moiseen sortunut.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen Vastaus kommenttiin #5

Varsinkin sote sujui sutjakkaasti.

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen Vastaus kommenttiin #16

Yhtä sutjakkaasti, kuin vuonna 2015, kun demarit oli vetovastuussa.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

HS: "Tavoittelemisen arvoinen pohja voisi olla moderni kansanrintama, eli sd+vas+vihr+kesk+rkp."

Olen samaa mieltä. Koalitio ei olisi liian ristiriitainen eikä ideologisesti yksikään liian kaukana toisistaan. Keskustan ja Vihreiden ympäristökantojen sovittelussa tekemistä, mutta tuskin mitään ylipääsemätöntä.

HS: "Omituinen piirre näissä vaaleissa oli se, että keskusta maksoi yksin laskun porvarihallituksen teoista. Se ehkä heijastaa sitä, että harjoitettu politiikka oli kokoomuslaista eivätkä keskustan kannattajat kiittäneet."

Itse asiassa se on jo monesti koetun mukaista. Huomaa, että tällä vuosituhannella, kun suuri puolue on ollut hallitusyhteistyössä Kokoomuksen kanssa, Kokoomus on säilyttänyt aina kannatuksensa. SDP on hukannut sen kerran, Keskusta nyt jo toistamiseen, ja päättyneellä kaudella kolmesta suuresta Kokoomus aloitti pienimpänä ja jopa voitti kannatuksessa, kun Keskusta romahti ja PS halkesi kahtia, siten että toinen osa sitä on nyt historiaa.

Miten Kokoomus sen tekee? Se osaa kerrasta toiseen peluuttaa toisilla omaa peliään, teettää toisilla oman agendansa mukaista politiikkaa. Maksiimi:

Se jonka mukaista tehdään, voittaa.

Siksi toivon, että SDP varoo yli kaiken tekemästä virhettä ryhtyä Kokoomuksen kanssa samaan hallitukseen. Se johtaisi - taas - viimeistään neljän vuoden päästä romahdukseen, ja edellisestä romahduksesta toipuminen kesti vuosia.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Kepu antaa jonkun verran periksi ay-liikettä ja työttömiä koskevassa asiassa. Demarit antavat jonkun verran periksi kepua kannattaville maalaisille, (kaupungeissahan "kepu" ei oo mitenkään merkittävä asia)" tärkeissä asioissa. Muut mahdolliset hallitukseen pyrkivät ja mahdollisesti hyväksytyt seuraavat katseellaan ja suostuvat mukaan.

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Kepu ei voi antaa periksi mistään. Muuten se on alle 10 % puolue. Vasemmistoliiton kokoinen pikkupuolue.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Luokittelen vassarit ihmiset ensin -puolueeksi, millä erottuu sitten eläimet ensin -puolueesta tai -puolueista.
Suositukseni tulivat muuten pragmaattisen kuuloisesta aloituksesta.

Vaan jos asiaa tarkastellaan Mäntsälän miehen kannalta, niin kun SDP + VL -pohjaan (56 paikkaa) aletaan lisäämään isompia "porvaripuolueita", niin sehän heilahtaa herkästi vasemmistovähemmistöiseksi hallitukseksi, eikä Rinne sitä halunne. Eli melko pakkohan siinä on Vihreät ottaa mukaan, jos Rinne haluaa pääministeriksi.

Jos sitten tri Halla-aho joutuu hallitustunnustelijaksi, niin sehän milteipä tarkoittaa, ettei SDP ole mukana. Ihan vaan tämä oletus siksi, että Rinnehän on varmaan kaikki heille kelvolliset vaihtoehdot tutkaillut. Eli jäljellä on 160 paikka hallituspuolueille. Jos siitä vielä pudottaisi vihreät pois, jäljellä olisi 140. Sittenpä olisi miltei kaikki loput otettava mukaan, että saisi selvän enemmistön. Vaan eihän siihen vassarit varmaankaan lähtisi kimppaan, että jäljelle jäisi vain 124 paikkaa hallitukselle. Että Keskusta tulisi mukaan, se tinkaisi varmaan paljon etuja itselleen.

Niin ja onnittelut blogistille eduskunnassa jatkamisesta. Ei se kaikille onnistunut.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Vielä lisäys: edellähän oikeastaan tuleekin ilmi, miksei keskusta-vasemmistohallitusta saada aikaiseksi (SDP+PS+KESK+VL). Minulle se passaisi periaatteessa ihan hyvin. Hallituksesta olisivat poissa Vihreät ja RKP. Niin ja Sipilä. Pelkästään sillä perussuomalainen kenttä kestäisi hallitusta kaksi vuotta.

Käyttäjän markolilja kuva
Marko Lilja

Li Andersson juhli Sipilän eroa. Eli rinne ja vasemmistoliitto ovat kaavailleet keskusta + vihreät + vasemmistoliitto + sdp kokoonpanoa.

Onko keskustalla oikeasti pokkaa mennä tuommoiseen hallitukseen. Ei todellakaan. Sen jälkeen olisi kohtalona ruotsin muutaman prosentin keskusta.

Ai niin. Ruotsissakin liberaalit (rkp) ja keskusta pettivät oikeistokoalition.

Toisaalta on sanottava, että demarivetoinen hallitus noudattaa oikeistolaista hallitusohjelmaa ja ruotsidemokraattien pelossa ruotsiin ei enää pääse niin helposti kuin aikaisemmin.

Vanhaan hyvään aikaan hölmöt ruotsalaiset olisivat ottaneet kaikki isis-taistelijat ja järjestäneet asunnot ja terapian.

Nyt demari löven itse sanoi, että ruotsiin ei ole mitään asiaa. Näin ne ajat muuttuvat kun ihmisten tietoisuus kasvaa. EI kaikilla, mutta osalla.

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Feministiksi julistautuneen Rinteen politiikka on arvaamatonta. Maahanmuuttopolitikka tulee muuttumaan ja saamme ehkä samanlaisen invaasion, kuin 205-2016. Ja ketään ei tietenkään paalauteta.

En luottaisi Löfvenin puheisiin.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

ER: "En luottaisi Löfvenin puheisiin."

Ja Löfven toimii Suomen hallituksen pääministerinä, vai?

En minäkään luottaisi esimerkiksi Jüri Ratakseen, Theresa Mayhin tai Matteo Salviniin, mutta - ai niin - eihän minun tarvitsekaan, he kun eivät hallitse Suomea.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Veikkaan hallituspohjaksi SDP+Kok+Vihr+RKP ja SDP: n vaatimuksesta VAS.

Ja hyvä niin - siitä alkaa näiden puolueiden kannatussyöksy.

PS ja Kesk. jatkavat kasvuaan oppositiossa.

Ym. hallituksen tulos tulee olemaan katastrofi Suomen talouden kannalta.

PS sai vaaleissa parhaan tuloksen: 17 - 39.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Miksiköhän sivuun jätetään se mahdollisuus, että hallituksen mnuodostaisivat kolme suurinta eduskuntapuoluetta: SDP 40, Perussuomalaiset 39 ja Kokoomus 38 eli yhteensä 117 paikkaa. Miksi selkeä enemmistöhallitus ei kelpaa vaihtoehdoksi tai kelpaa hyvin harvoille? Minä en arvaile. Kysyn vain, miksi tämä ei käy?

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Miksi SDP:n eli suurimman puolueen ja samalla vaalivoittajan pitäisi hyväksyä selkeän oikeistohallituksen rakentaminen?

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Vaalituloksen takia. Eduskunta on selvästi ei-sos enemmistöinen.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu Vastaus kommenttiin #49

Maailma - ja tässä etenkin Suomi - ei toimi niin, Eskoseni.

1) Suomessa on tavanomaisesti toteutettu pragmaattista politiikkaa eli hallitukset on koottu oletetun keskiviivan yli mennen. Niinpä keskustavasemmistolaisia, keskustaoikeistolaisia ja vasemmisto-oikeistolaisia hallituksia on nähty.

2) Edellisen korollaarioksi: Suomessa ei ole blokkeja eikä myöskään blokkiajattelu ole päässyt pesiytymään. Tahtoo sanoa, että olemassa olevista kappaleista voidaan rakentaa monenlaisia palapelejä.

3) Suurin puolue yleensä valitaan hallitustunnustelijaksi ja yleensä se Suomessa myös onnistuu tehtävässään.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Viljo, Arvo Pohja - humpuukki.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Jos tuo kelpaa Rinteelle, niin mikäs sitten. Minun tuossa vähän ylempänä esittämäni ajatus myötäili blogisti Sarkkista siinä, ettei Rinne suostu "porvarihallituksen" pääministeriksi. Vastaus kommentoija Heinosen kysymykseen oli siis uskomus Rinteen halusta johtaa vasemmistoenemmistöistä hallitusta.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Viljolta hyvä kiteytys, sellainen hallitus, jossa on SDP ja VL, kumpikaan porvaripuoplue ei osallistu. Joten VL voi jatkaa länkytystään oppositiosta käsin seuraavat 4 vuotta.

Käyttäjän TapioUkkola kuva
Tapio Ukkola

Se kuuluisa "arvopohja" estää. Voi näitä eduskunnan pikkusieluja!

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Halla-ahon arvopohjaa monet tosiaan pitävät vastenmielisenä, eikä ihme. Halla-aho poisti blogistaan kappaleen, jossa hän pohtii homoseksuaalimiehen ampumista. ”Väkivalta on nykyään aliarvostettu ongelmanratkaisukeino”, Halla-aho kirjoitti. Halla-aho poisti bloginsa kommenttiosiosta myös vuonna 2006 tehdyn kirjoituksen, jossa hän kertoi, että olisi ”yksinomaan iloinen”, jos ”maahanmuuttajajengi” raiskaisi vihreiden silloisen kansanedustajan.

Myöhemmin Halla-aho kommentoi blogissaan poistaneensa kirjoituksen, koska siitä nousi ”kamala meteli”. Halla-aho kirjoitti kuitenkin, että ”olen edelleen ja tulen jatkossakin olemaan vilpittömästi ja täydestä sydämestäni sitä mieltä, että jos naishenkilö, joka vastustaa maahanmuuttajaraiskaajien karkottamista, tulee maahanmuuttajaraiskaajan raiskaamaksi, se on iloinen asia”.

Ilonsa kullakin. Minä olen vilpittömästi ja täydestä sydämestäni sitä mieltä, että Halla-ahon arvot ovat hanurista.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006075317.htm...

Käyttäjän TapioRahkola kuva
Tapio Rahkola

Perussuomalaiset saivat vaaleissa 22 edustajaa lisää kun taas sdp, vihreät ja vasemmisto yhteensä 15. Millä laskukaavalla vihervasemmisto olisi vaalien suurin voittaja?

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Heidän omallaan.

Siniset eivät olleet persuja. Vaikea vaan myöntää omassa suuruudenhulluudessaan.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Koska ne kasvattivat eniten paikkalukua. PS sai vain yhden lisäpaikan.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

...ja koska kolme kokonaisuutena ottaen samansuuntaista puoluetta jokainen voittivat: kyse on trendistä tahtoa muutosta viimeiset neljä harjoitettuun politiikkaan.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel Vastaus kommenttiin #38

Ja siitä huolimatta nämä kolme vasemmistopuoluetta eivät saaneet Suomen kansalta (Sipilän "kauhuhallituksen" jälkeenkään) kuin 37 %:n kannatuksen..(ks. kommentti 29).

Jalat maassa, pliis.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #40

Vaalien suurimmat voittajat olivat vihreät, demarit ja vasemmistoliitto. Tämä kertoo siitä, että suomalaiset haluavat inhimillistä ja kestävää politiikkaa. Se tekee valtavan iloiseksi, mutta jalat toki pysyvät tukevasti maassa kuten aina ennenkin. Vähän toki harmittaa se, että vihreissä jäätiin niukasti toisesta kansanedustajapaikasta Varsinais-Suomessa, mutta katsokaa näitä muutoksia äänimäärissä (vrt. eduskuntavaalit 2015):

Vihreät: +100552
SDP: +55442
Vas: +39552
PS: +14667
Kok: -16766
Kesk: -202866

Yli 100 000 ihmistä äänesti vihreitä enemmän näissä kuin edellisissä vaaleissa. Jokainen äänistä on voitettu argumenteilla ja osoittamalla välittämistä ihmisten hyvinvoinnista ja luonnon tilasta. Ei pölhöpopulismilla ja vihalla. Se on aivan uskomattoman hieno saavutus.

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen Vastaus kommenttiin #41

Tällä perustetulla ei hallituksia tehdä. Olitko esim vuonna 2011 sitä mieltä,että perussuomalaisten kuului päästä hallitukseen. Noin 500 000 äänellä.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #51

Ei minun mielipiteelläni ole väliä, en ole tekemässä hallitusta. Suurimman puolueen johdolla ne hallitusneuvottelut käydään ja hallitukseen pääsevät ne jotka kykenevät asioista yhdessä sopimaan. Vuonna 2011 PS oli sitä mieltä että on parempi räksyttää oppositiossa. Kaks vuotta vallankahvassa roikuttuaan se hajosi kahtia ja on nyt varmaan taas sitä mieltä että parempi räksyttää kuin kantaa vastuuta.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu Vastaus kommenttiin #51

ER: "Tällä perustetulla..."

Eskoseni, erehdyt jälleen, joskin se on oikeutesi.

Kolme suurinta puoluetta saivat yhteensä nipinnapin yli puolet annatuista äänistä. SDP, PS ja Kok itsekukin runsaat 500 000 ääntä eikä mikään niistä yksinään riitä yksin hallitsemaan. Joudun tämän sinulle esittämään rautalangasta, koska perustosiasian ymmärtäminen näyttää niin hankalalta. Nämä kolme suurinta eivät näkemyksiltään yksikään istu toisen ja kolmannen kanssa hyvin yksiin.

Kyse on ohjelmakysymyksistä ja yhteisymmärryksen löytämisestä sekä käytännössä siitä, että omista lähtökohdista ei liikaa jousteta, jotta omat kannattajat pysyvät.

Toistan aiemmin toteamani: Suomessa ei ole blokkiajattelua eikä -käytäntöä, kuten vaikkapa Ruotsissa vaan maassamme hallitukset kootaan perinteisesti hyvin pragmaattisesti eli käytännössä joustavasti. Poliittista oikeistoa edustavat ovat viime päivät käyttäneet keppihevosenaan blokkiajatusta, jonka mukaan emme saisi muodostaa punaisesta ja vihreästä sekä jostakin muusta koostuvaa hallitusta. Kyllä saamme ja meidän pitääkin.

Totean lisäksi, että kaksi punaista ja yksi vihreä voittivat. Laskutavasta riippuen kansallismieliset voittivat joko yhden tai monta paikkaa. Kumpikaan laskutapa ei mitätöi punaisen ja vihreän voittoa.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu Vastaus kommenttiin #40

Ilmari, jos haluat sanoa sen jyrkemmin, sekin käy, sillä Vihreät eivät ole vasemmistopuolue jos eivät oikeistopuoluekaan. Totean, että ainoana puolueena Vihreät on sellainen josta ja johon vuotoliikenne käy yhtä helposti Vasemmistoliitosta kuin Kokoomuksesta. Tämä kertoo siitä, missä se sijaitsee poliittisella kartalla ja millainen se on. Siinä on yhtälailla hyvinvointivaltion edustajia kuin kovemman linjan oikeistolaisia, joille tasaveron muotoiset maksut ja haittaverot istuvat hyvin. Tällä tavoin vasemmiston kannatus on pienempi kuin esität.

Tosiasia on, että kolmen suurimman puolueen kannatus yhteensä on niukasti yli puolet annetuista äänistä. Nämä kolme ovat itse kukin toisissa suhteissa vaikeasti yhteen sovitettavat. Meillä ei myöskään ole blokkiajattelua kuten Ruotsissa eikä siten voida (vaikka viime päivät sitä on viljelty ikään kuin annettuna tosiasiana) puhua vasemmistosta ja oikeistosta käytännössä toisensa poissulkevina. Suomessa on pitkään ja perinteisesti koottu hallitukset hyvin joustavasti erilaisista osista. Keskustavasemmistolainen, keskustaoikeistolainen ja vasemmisto-oikeistolainen koalitio ovat de facto normimalleja.

Lisäksi on muistettava, että alkiolainen Keskusta on oikeasti keskellä toisin kuin Sipilän perin oikeistolaista talouspolitiikkaa ajanut Keskusta. Keskustalle kävi kuin Lipposen ajan SDP:lle: kun mennään laitaoikean Kokoomuksesta oikealta ohi, noutaja tulee, kuten onkin tultava.

IS: "Jalat maassa, pliis."

Kuin myös.

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Kovasti tuntuu siniset unohtuneet. Tarkoitus pyhittää keinot?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #52

Kaikki ne tuntuu unohtaneen. Ei niitä ainakaan äänestetty.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #52

Jos nyt sinisiä pitää muistella, niin parasta vaalituloksessa on se, ettei kenenkään tarvitse kuunnella Simon Elon kimitystä enää seuraavaa neljää vuotta. Jussi Niinistön, tuon ”heimosoturien” pikku fanipojan, putoaminen ilahdutti myös melko tavalla. Niinistö on maamme pelottavin poliitikko. Täyttä jäätä. Näyttääkin sellaiselta, jonka henki haisee raadolta. Toisaalta se on pelkuri, jolla lurahtaa huono housuun jo pelkästään siitä että joku lausuu ääneen sanan ”kasvisruoka”... Nopea pudotus puolustusministeristä yliluutnantiksi. Uuno Turhapurolla oli vähän samanlainen loikka, mutta vain ylöspäin. Ihan positiivista sekin, että työministeri Lindström pääsee kokeilemaan itse entisen työnsä tuloksia. Toivottavasti työkokeilun kautta.

Käyttäjän TeppoRaininko kuva
Teppo Raininko

"Niin demarit kuin vihreät ja vasemmistoliittokin ottivat sunnuntaina vaalivoiton."

Eivät ottaneet.
Demarit ottivat vaalivoiton yhden paikan ja 0,3 prosenttiyksikön erolla Perussuomalaisiin. Kolmanneksi tuli Kokoomus ja neljänneksi Keskusta. Keskusta menetti paljon kannatustaan (Perussuomalaisille ja nukkuville), mutta on edelleen 50 % suurempi puolue kuin Vihreät, jonka perässä raahustaa Vasemmistoliitto.

Vihreät ja Vasemmistoliitto paransivat tulostasoaan, mutta eivät voittaneet mitään eivätkä ketään. Ne sijoittuivat samoille sijoille kuin edellisessä ja sitä edellisessä kisassa, vaikka ennätyksiään kohentelivatkin. Urheilussakin on kiva parantaa omaa tulostasoaan, mutta viides ei silti ole voittaja.

"Eduskuntavaaleissa suurimman voiton siis ottivat puolueet, jotka korostavat eriarvoisuuden vähentämistä ja kestävää ilmastopolitiikkaa."

Eivät ottaneet.
Eriarvoisuus väheni viime vaalikaudella ja siinä kehityksessä ei viher-vasemmistolla ollut osaa eikä arpaa - paitsi ehkä kehityksen jarruttajana.

Naisten asemaa työmarkkinoilla parannettiin äitien työnantajille maksettavalla korvauksella. Pienituloisimmat perheet vapautettiin päivähoitomaksuista. Alimpia vanhempainpäivärahoja lisättiin. Perheiden kotiapuun annettiin lisää resursseja. Takuueläkettä korotettiin. Veteraanien kotiapua lisättiin. Pienituloisimmat vapautettiin YLE-verosta. Työllisten määrä kasvoi 140 000:lla. Nuorisotyöttömyys alentui. Pitkäaikaistyöttömyys alentui. Nuorten syrjäytyminen vähentyi. Punavihreä oppositio ilmoitti vaaleissa haluavansa muutosta.

"Eduskuntavaaleissa suurimman voiton siis ottivat puolueet, jotka korostavat eriarvoisuuden vähentämistä ja kestävää ilmastopolitiikkaa."

Eivät ottaneet.
Viime vaalikaudellakin Suomen hiilidioksidipäästöt vähenivät, vaikka talous kasvoi ja tuotanto lisääntyi. Metsien kasvu oli hakkuita suurempaa. Hallitus päätti lisätä kierrätettyjen biokomponenttien osuutta polttonesteissä. Autoverotusta muutettiin vähäpäästöisten autojen hankintaa kannustavaksi. Kivihiilestä luopumiselle asetettiin aikataulu. Biotalouteen (öljypohjaisia tuotteita korvaavaan tuotantoon) panostettiin. Edistettiin ilmastoystävällisemmän kotimaisen tuotannon kustannuskilpailukykyä suhteessa globaaliin, ympäristölle haitallisempaan tuotantoon. Hallituksen toimenpiteiden lisäksi monet yritykset ja elinkeinot ovat jatkuvasti kehittäneet prosessejaan ilmasto- ja luontoystävällisempään suuntaan. Tässä ei vihervasemmistolla ole ollut mitään roolia - paitsi kielteinen rooli mm. ydinvoiman vastustamisen muodossa.

Käyttäjän HannuLehmussaari kuva
Hannu Lehmussaari

Mitä tälle Pohjolan perukoilla olevalle maalle käykään, jos vasemmisto pääsee toteuttamaan kaikki märät vaalilupauksensa? Vähäosaisille on luvattu enemmän kuin veronmaksajilla on maksukykyä, joten pitä ottaa uutta velkaa. Ja se ei ole ilmaista rahaa. Ei, vaikka miten itkisi korkotason alhaisuudesta.

Onneksi Rinteen vasemmistohallitus ei toteudu, kun Perussuomalaiset eivät kelpaa, Kokoomus ei ole lähtemässä sätkynukeksi ja Keskusta on menossa sovinnolla takariviin olematta SDP:n kaveri, toivottavasti.

Mitä jää?
SDP + vesimelonit + RKP + KD < vähemmistö = oppositio (tasan 100 edustajaa) vai
PS+KOK+KEPU + KD + RKP = iso enemmistö (122 edustajaa)

Tosin saattaa mennä juhannus ja kesälomat, ennen kuin Rinne ensimmäisenä (toivottavasti suostuu ymmärtämään tilanteen) hallitusneuvottelijana tajuaa patti-tilanteensa (vain vesimelonit ovat samaa mieltä kanssaan) ja heittää pyyhkeen kehään (vaikea kuvitella vallanhimoiselta demarilta).

Suomi on kusessa nilkkoja myöden, vaikka seistäänkin käsillään.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No sdp+vasemmisto+vihreet , nämä saivat 76 paikkaa ja jos tähän lisätään KD ja RKP, niin enemmistöhallitusta ei synny, joudutaan ottamaan hallitukseen joko Persut tai Kokoomus, koska Persut ja Kokoomus ovat vaalien pieniä voittajia, suurempia ovat sdp,vihreet ja vasemmisto. Vähemmistöhallitus voisi olla, jos oppositio ja hallitus sopii asiat eduskunnassa keskustelujen avulla eikä välikysymyksellä. Välikysymyksen luonne pitäisi muuttaa vain asioita käsitteleväksi eikä semmoseksi, että välikysymys kaataisi hallituksen. Sanohan jo Paavalikin, että pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja olkaa yksimielisiä. Tätähän ei nyt kristikunta ihan noudata, vai?

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Sdp, vasemmisto ja vihreet sai äänistä yhteensä 37.4% eli muut yhteensä saivat enemmän eli Persut, Kokoomus, Keskusta, KD, RKP ja muut

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Jos muut kuin sdp,vasemmisto, vihreet, eivät lähde hallitukseen, ei enemmistöhalitusta synny ilman kompromissia tai luopumista omista vaatimuksista kokonaan tai ainakin osaksi, jokin kompromissi pitää tehä

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Ps+kok+kepu+Kd+RKP = 122 edustajaa. Kyllätästä hallitus saadaan. Voi tiputtaa vielä RKP:n pois.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Saanen tässä huomauttaa, että vasemmiston, eli SDP:n ja Vasemmistoliiton kannatus oli yhteensä 26 % luokkaa ja vihreätkin tähän lisäten vain 37 % luokkaa.

Oikeiston kannatus oli 62 % luokkaa.

Joten, hold your horses Sarkkinen, mikäli yhtään edes perustat parlamentaristisesta kansanvallasta, jolla olet itse itsesi kiikuttanut Arkadianmäelle.

Varsinainen koko perinteisen vasemmiston, eli SDP:n ja Vasemmistoliiton yhteinen saavutettu äänisaalis 25,9 %, ei anna oikeutusta määritellä parlamentaristista kansanvaltaa puoleen, ei toiseen - varsinkaan jos huomioidaan ns. oikeiston äänisaalis 62 %, joka on reilusti yli 2 X suurempi, kuin mitä perinteisen vasemmiston on.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

ei kun sdp sai 17.7 ja vihreet 11.5 % ja vasemmisto sai 8.2% eli se on 37.4% yhteensä ja sitten sdp ja vasemmisto sai 17.7 + 8.2=25.9%, mutta vaalienvoittajat saivat sen 37.4% ja pienivoitto tuli Persuille ja Kokoomukselle, mutta Keskusta hävisi eniten. Eli vaalien tulos kertoo, että halutaan muutosta ja hallitusta ei Rinne pysty muodostamaan ilman kompromisseja enemmistöiseksi. Vasemmistohan oli Kataisen hallituksessakin kokoomuksen kanssa. Ennen vaaleja sanottiin, että en mene hallitukseen sen ja sen kanssa, mutta puolueet tietävät, että täytyy tehä kompromisseja, että yleensä voidaan hoitaa yhteišiä asioita. Vai?

Sensijaan jos välikysymys ajattelu muutetaan semmoseksi, että sillä ei tarkoiteta varsinaisesti hallituksen kaatamista luottamista, vaan tarkoitetisiin asioista, joita jutellaan eduskunnassa sillai, että juttelua jatketaan oppošition kanssa, että sopu löytyy ilman hallituksen kaatamistakin, siloin vähemmistöhallitus oisi mahdollista. Pitäisi ajatella välikysymystä vaalituloksen muutoksesta käsin eikä hallituksen kaatamista. Vai???

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Vasemmiston ( SDP + Vasemmistoliiton ) vaalitulos on todellisuudessa ja itse asiassa näissä v. 2019 eduskuntavaaleissa historiallisen huono kannatuksella yht. 25,9 %.

Kannatus on sinänsä vain aavistuksen verran suurempi, mitä se oli vaaleissa v. 2015 vasemmiston kaikkien aikojen huonoimman äänitukoksen n. 24 % vertailuin, mutta todella surkea esim. vaaleihin v. 2002 verraten, jolloin se oli liki 35 %.

Vuoden 2002 jälkeen Perussuomalaiset ovat syöneet vasemmiston kokonaiskannatuksesta n. 10 %, ja sekös se sitten suututtaa.

Käyttäjän VesaKiljunen kuva
Vesa Kiljunen

Eli nyt viimeistään paljastuu tyhmemmällekkin väelle,ettei Vasemmistoliitto eikä demarit ole
työväestön asioista oikeasti kiinnostuneita saatikka edusta heitä.
Vallan himossa ollaan menossa kimppaan (kok,keskusta) kanssa,jotka kyykyttävät
työväestöa sekä työttömiä.No,eipähän enää tarvitse spekuloida vasemmiston agendaa!

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Kun keskusta nyt, Sipilän seikkailun jäljiltä palaa juurilleen, alkiolaisuuteen, ja vaikka keskusta luetaan porvaribloggiin kuuluvaksi niin aatteellisesti se on lähempänä Sdp:a kuin Kookomusta ja juuri akselilla SDP-Keskusta on sodanjälkeinen hyvinvointivaltio-Suomi rakennettu. Keskusta on kokeillut kolme kertaa, pääministereinä, Aho, Vanhanen/Kiviniemi ja nyt Sipilä, yhteistyötä Kokoomuksen kanssa ja lopputuloksena joka kerta roima vaalitappio ja siksi on ymmärrettävää miksi kaipuu vanhaan "punamultaan" varsinkin puoluekentän keskuudessa on niin suuri.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Vasemmiston ( SDP + Vasemmistoliitto ) vaalivoitto v. 2019 sietää varmasti hieman tarkastelua vuosien varrelta:

Vaalit 1995: ääniä 1.095 897 39,4 % äänistä
Vaalit 1999: 904 638 33,7 %
Vaalit 2003: 960 375 34,4 %
Vaalit 2007: 838 490 30,3 %
Vaalit 2011: 800 597 27,2 %
Vaalit 2015: 701 804 23,6 %
Vaalit 2019: 797.329 25,9 %

Vaalivoittoa on toki vuoden 2015 vaaleihin nähden, mutta entäpä hieman pidempi perspektiivi ?

Käyttäjän TapioLehtimki kuva
Tapio Lehtimäki

Trendi on laskeva kuin lehmän häntä. Vuoden 2019 kuolleen kissan pomppu ei asiaa muuksi muuta.

Jahka Rinteen kopla on mellastanut seuraavat neljä vuotta (ellei kohtalo toisin suo), vasemmiston yhteenlaskettu kannatusprosentti alkaa ykkösellä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Samalaista äänimäärän laskua on Kokoomuksella kolmessa viimeisessä eduskuntavaalissa suhteessa vaaleissa annettuihin ääniin.

Käyttäjän EskoRiikonen kuva
Esko Riikonen

Eduskunta on ei-sosialistinen 124-76, jos vihreät lasketaan vasemmistoon, niinkuin sen harjoittaman politiiikan mukaan pitää tehdä.

Tämän perusteellä pitää hallitus muodostaa. Sinne ei voi mahtua kaikki vasemmistopuolueet.

Käyttäjän fazerinsini kuva
Jouni Suonsivu

Eskoseni, voittaja vie ja sanonnan mukaan vaalien jälkeen pulinat pois.

Mikä sinua itkettää kahden punaisen ja yhden vihreän voitossa?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

No se kun tihutyömies Putkonen ei pääse enää viemään toimittajalta mikkiä pois kun toimittaja tekee hankalia kysymyksiä haittamaahanmuuttokriitikolle. Kun ei siltä Hallikselta kohta enää kukaan tule mitään kysymään.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset