*

Hanna Sarkkinen

Hallitus pelaa sote-rulettia

Suomi tarvitsee sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamista, mutta Sipilän hallituksen käsissä vuosisadan suurin julkisten palveluiden uudistus on menossa pahasti metsään. Lukuisat asiantuntijat ovat varoittaneet, että palveluiden yksityistämiseen ja yhtiöittämiseen perustuva hallituksen sote-malli uhkaa tulla erittäin kalliiksi, niin rahallisesti kuin kansanterveydellisestikin.

Saumattomat ja sujuvat palveluketjut, perusterveydenhuollon vahvistaminen sekä terveyserojen kaventaminen olivat sote-uudistuksen perusajatus. Nyt hallituksen ns. ”valinnanvapaus”-linjaukset ja julkisten palveluiden pakkoyhtiöittäminen tekevät saumattomien palveluketjujen ja sitä kautta kustannustehokkaan järjestelmän rakentamisesta mahdotonta. Myöskään kansalaisten tasa-arvo ei toteudu, kun mallista tulee alueellisesti eriarvoinen ja moniongelmaiset ja paljon sairastavat uhkaavat jäädä heitteille monimutkaistuvassa järjestelmässä. Asiantuntija-arvioiden mukaan hallituksen sote-malli ei toteuta mitään uudistukselle alun perin asetettuja tavoitteita! Hallitus tuntuu täysin unohtaneen uudistuksen kantavat ajatukset, ja ottaneen johtotähdekseen palvelumarkkinoiden avaamisen monikansallisten sote-konsernien voitontavoittelulle. Kenen ehdoilla uudistusta oikein ajetaan?

Sote-uudistus tarvitaan ja maakuntapohja on luonteva pohja uudistukselle. Sote-palvelut tulee koota kunnilta itsehallinnollisille maakunnille, jotka vastaavat palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta. Lähtökohtana tulee olla saumattomien palveluketjujen kustannustehokas ja tasa-arvoinen järjestäminen. Yksityiset palvelut voivat täydentää julkisia palveluita, mutta palveluiden yksityistäminen ei voi olla uudistuksen tavoitteena. Mallia koko Suomen sote-uudistukselle voidaan ottaa Kainuusta, jossa on jo useiden vuosien ajan järjestetty palvelut maakunnallisesti.

Valitettavasti Sipilän hallituksen sote-linjaukset tarkoittavat sitä, että Kainuun mallin valtakunnallistamisen sijaan Kainuu pakotetaan purkamaan ja pirstomaan sen vuosien ajan rakentama malli. Siellä joudutaan purkamaan rakennetut palveluketjut ja yhtiöittämään tuotanto.

Palveluiden laaja yksityistäminen taitaa olla Kokoomuksen suuri päiväuni ja Perussuomalaiset tuntuvat olevan täysin kujalla siitä, mitä on tapahtumassa. Toivoa kuitenkin sopii, että juuri eduskuntaan noussut emeritus kansanterveysasiantuntija Pekka Puska onnistuisi takomaan järkeä Keskustan eduskuntaryhmän päähän, jotta tämä vaarallinen pelleily ihmisten sosiaali- ja terveyspalveluilla loppuisi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

"Saumattomat ja sujuvat palveluketjut, perusterveydenhuollon vahvistaminen sekä terveyserojen kaventaminen olivat sote-uudistuksen perusajatus. Nyt hallituksen ns. ”valinnanvapaus”-linjaukset ja julkisten palveluiden pakkoyhtiöittäminen tekevät saumattomien palveluketjujen ja sitä kautta kustannustehokkaan järjestelmän rakentamisesta mahdotonta."

Juuri näin!
Sote:n kaksi suurta tavoitetta: terveyserojen tasaaminen ja kokonaiskulujen kasvun rajoittaminen. Molemmat tulevat tällä menolla jäämään utuisiksi haaveiksi.

Valinnanvapaus on se niitti, joka "takaa" että kompaktien palvelukokonaisuuksien sijasta saamme valtaisan määrän rajapintoja ja erilaisia katkopintoja, joihin asiakkaat/kansalaiset jumittuvat.

Toinen varma asia on:
Kulut karkaavat. Haave 3 mrd € vuotuissäästöistä tulee pysymään:
haaveeksi jää - ja vain etumerkki vaihtuu.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

ILTALEHTI listasi 28 valinnanvapauden ongelmaa, joista VM varoitti jo joulukuussa
(IL Tänään klo 08:03)

"Valtiovarainministeriön joulukuisessa muistiossa varoitetaan valinnanvapauden riskeistä. Perustuslain pykälä 124 on suurin ongelma.

* Hallituksen sote-luonnos saa kritiikkiä sekä sisällöstään että sen valmistelun prosessista. Lisää aiheesta täällä; http://www.iltalehti.fi/politiikka/201703012200077...

* Valinnanvapausmalliin kohdistuva kritiikki ei tule yllätyksenä. Yhdessä luonnoksen kanssa julkaistiin aikanaan muistio, jossa mallin riskejä esiteltiin.

* Iltalehti kävi läpi valtiovarainministeriön joulukuussa julkistaman muistion ja listasi siitä valinnanvapauteen liitettyjä riskejä, epävarmuustekijöitä ja muita ongelmia."

Lue IL:n lista:
http://m.iltalehti.fi/politiikka/20170301220007900...

*

Lisäksi:
"STT kertoi tiistaina, että valinnanvapauslain valtiosääntöoikeudellisesta arviosta ilmenee, että yksi isommista ongelmista kytkeytyy perustuslain pykälään 124. Sen mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muille kuin viranomaiselle vain, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi." - IL 2.3.2017; http://m.iltalehti.fi/politiikka/20170301220007779...

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Valinnanvapaus-pykälää viilanneet ovat keskittyneet vai terveyspalveluihin, unohtaen sosiaalityön täysin.

Rajapinnoista ja saumakohdista on jo nyt kokemusta esim. eri potilastietojärjestelmät yksityisellä ja julkisella aiheuttavat kuormitusta julkiselle, kun joudutaan puhelimella kyselemään labratuloksia yms.

Jos joku yksityinen toimija kykenee tuottamaan jonkin erityispalvelun tehokkaammin ja joustavammin, niin se on perusteltua, mutta perustason yhtiöittäminen ei tuo etua. Voi olla, että yksityisestä peruspalvelun tuottajasta tulee erityispalveluiden markkinointiosasto.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset