Hanna Sarkkinen

Hallitus alentaa palkkoja ja toivoo parasta

Sipilän hallitus julkaisi tänään työelämää koskevan muutoslistan, jolla tavoitellaan talouden kilpailukyvyn paranemista. Esitys ottaa palkansaajan pussista, mutta sisältää myös muutamia hyviä elementtejä.

Karuinta hallituksen työelämän kiristyspaketissa on sairausajan palkan, sunnuntailisien ja ylityökorvausten leikkaaminen. Jatkossa ensimmäinen sairauspäivä on palkaton ja päiviltä 2–9 saa 80 % palkan. Tämä johtanee siihen, että ihmiset tulevat sairaana töihin. Hoiva-aloilla se muodostaa aidon turvallisuusriskin. Ilmeisesti myös sairaan lapsen hoitamisessa leikkaus on yhtäläinen, eli tiheään sairastelevien pienten lasten vanhemmille leikkaus on kova.

Sunnuntailisien leikkaaminen osuu erityisesti matalapalkka-aloille. Naisvaltaisilla palvelualoilla ja hoiva-aloilla työnteon kannattavuus rakentuu hyvin pitkälle ilta- ja sunnuntailisien varaan. Esimerkiksi huonosti palkattu, epäsäännöllinen ja osa-aikainen siivous- ja myyntityö ei välttämättä ole enää jatkossa kannattavaa, kun sunnuntailisiä leikataan. Ylityökorvausten leikkaaminen taas tulee johtamaan siihen, että ihmisillä teetetään nykyistäkin enemmän ylitöitä ja työuupumus kasvaa. Suuntana tulisi olla pikemminkin työn jakaminen eikä kasaaminen.

Paketissa myös julkisen sektorin lomia leikataan. Osassa julkisia työehtosopimuksia on nyt pidemmät lomat kuin yksityisellä puolella. Toisaalta palkat ovat osassa sopimuksia matalammat, kun palkankorotusten sijaan aiemmissa neuvotteluissa on pidennetty lomaa. Lomien leikkaaminen on palkan leikkaamista ja toisaalta aiheuttanee irtisanomisia julkisella puolella kun työt voidaan hoitaa pienemmällä porukalla. Leikkaaminen koskee kovin esimerkiksi julkisen puolen hoitajia, lastentarhanopettajia, siivoojia ja keittäjiä. Julkisen sektorin säästyneitä palkkakustannuksia hallitus kanavoi yksityisen sektorin sotu-maksujen alentamiseen noin 850 miljoonalla. Eli jatketaan kela-maksujen poiston ja yhteisöveron alentamisen viitoittamalla tiellä. Josko tällä kertaa toimisi kun edelliset kädenojennukset työnantajille eivät onnistuneet. Kolmas kerta toden sanoo?

Kyse on siis työntekijöiden palkanalennuksista. On vaikea nähdä, kuinka sairaspäiväkorvausten, sunnuntailisien, arkipyhäkorvausten tai ylityökorvausten leikkaaminen auttaa Suomea saamaan uusia nokioita ja vientiä vetämään. Varsinkin kun suomalaiset palkat ovat jo nyt kilpailukykyisiä ja täällä tehdään pidempää vuosityöaikaa kuin verrattuna verrokkimaihin Saksaan ja Ruotsiin. Varsinaista tuottavuutta ja innovaatiokykyä toimet eivät mitenkään paranna, vaikka nimenomaan siinä on suomalaisen talouden akilleen kantapää. Hallitus tuntuukin jumiutuneen vanhakantaiseen teollisuusaikakauden ajatteluun. Kotimarkkinoiden ostovoimaa päätökset tulevat syömään.

Hyviäkin asioita hallituksen paketti sisältää. Hyvää on irtisanottavien muutosturvan parantaminen sekä vanhemmuuden kulujen kompensoiminen työnantajille. Perhevapaalta töihin palaavan työntekijän työnantajalle maksetaan jatkossa 2500€ kertakorvaus. Tämä on hyvä ja todennäköisesti parantaa nuorten naisten työmarkkina-asemaa, kun vanhemmuuden kustannukset eivät enää rasita niin epätasaisesti naisten työnantajia eikä nuoren naisen palkkaaminen ole enää niin suuri taloudellinen riski.

Uudistukset on tarkoitus toteuttaa lakeja muuttamalla siten, että kun työehtosopimukset ovat katkolla seuraavan kerran, täytyy uusissa sopimuksissa noudattaa nyt linjattavia ja pian tehtäviä lainmuutoksia. Hallitus on merkittävällä tavalla rajoittamassa työmarkkinoiden sopimusvapautta ja puskemassa eri aloja samaan muottiin. Menettely on kovin ristiriitainen sen kanssa, että samaan aikaan hallitus puhuu paikallisen sopimisen lisäämisestä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kyseiset hallituksen kaavailemat toimenpiteet tuskin lieventävät monen kansalaisen jo nyt kielteistä asennoitumista turvapaikanhakijoihin, sillä helposti yhdistetään uhka omien etujen heikkenemisestä ulkomaalaisiin avuntarvitsijoihin.

On selvä, että yhteiskunnallinen jännite tulee lisääntymään.

Käyttäjän pirjoviitasaari kuva
Pirjo Viitasaari

Olet varmaan havainnut, että käsittelyssä olevan eläkeuudistuksen myötä eläkeikä nousee, mutta työnantajan omavastuumaksu työttömyyden lisäpäivistä ei nouse 63 vuodesta, vaan säilyy ennallaan. Kun samalla lisäpäivien iän alaraja nousee, niin käytännössä omavastuumaksu lähes poistuu.

Vaikka hallitus nyt tekee irtisanomista kalliimmaksi, niin irtisanomisen kustannukset pienevät erityisesti suurtyönantajien osalta eläkeuudistuksessa merkittävästi. Irtisanominen on siis jatkossa edullisempaa erityisesti ikääntyvien osalta.

Hämmästyttää, että asia ei ole noussut keskusteluun.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Ongelma on se että elin-, asuin-, terveys-, työttömyys-, ja työnkustannuksista sekä lasten kasvattamisesta ja kouluttamisesta on tullut liian korkeita suomessa. Tähä on johtanut jatkuvan kasvun, ahneuden ja veronkieron hakeminen että joustamattomuus. Vaikuttava tekijä on ollut myös euron valuviat ja talouskriisit.

Käyttäjän MarkoHeikkuri kuva
Marko Heikkuri

Sekä valtion päämiesten ahneus ja liian suuri verotus.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Totta puhut. Verotus on aivan törkeällä tasolla. Omakin veroprosenttini valtionverotuksessa oli viime vuonna kokonaistuloista peräti 1,27 %!!!! Järkyttävää. Sikamaista varastamista. Ja sillä maksetaan sitten toisten ihmisten kakaroiden koulutus, kaiken maailman ventovieraiden eläkeläisten elämistä, sairaiden hoitoa ja muuta turhaa.

Sikamaista!

Mikä muuten oli oma vastaava veroprosenttisi?

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #10

Jyväskylässä kunnallisvero on 20-22%, opetus, sairaanhoito, vanhuspalvelut, liikuntapalvelut ja viheralueiden hoito maksetaan siitä. Verorahoja käytetään myös kunnan infran hoitoon, kaavoitukseen ja kaluston hankintaan. Työttömällä kunnallis ja valtion verotusta ei ole, eikä yleveroa, eikä tuloveroa, eikä autottomalla autoveroa. Tai ei ainakaan itse maksettavana.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #13

Siinäpä homman erhe: 20-22 % VEROTETTAVASTA tulosta, EI kokonaistuloista.

Laskepa oma veroprosenttisi KOKONAIStuloista, niin yllätyt.

Kyllä työtönkin maksaa valtion- ja kunnallisveroa. Ihan itse.

Käyttäjän tuomaslantto kuva
Tuomas Lantto

Nyt tässä vielä kävi niin ikävästi, että nämä työelämä uudistukset rokottavat vain ja ainostaan "tavallisia"työntekijäitä. Kokonaistyöajalla oleviahan, siis ylempiä toimihenkilöitä yms. nämä ei koske lainkaan. Pääomatulojen saajat ovat kyllä kanssa näiden talkoiden ulkopuolella.

Nyt vielä kun vienti ei oikein vedä, julkinen kysyntäkin on aika heikkoa, niin miten käy kotimarkkinoiden, kun palkkoja vielä lasketaan?

Käyttäjän PekkaSalmi kuva
Pekka Salmi

Luopumalla valtion ansiotuloverosta (tulo 5,5mrdEUR/v) saataisiin kotimarkkinoilla valtava piristysruiske ja työn tekeminen entistä kannattavammaksi. Työtä tekemällä voisi vaurastua.

Takaisin talouden kieron, vahvemman työölistymisen, ALV-kertymän kautta kompensoituisi nopeasti menetetty valtion verotulo. Lisäksi, taloudet olisivat vahvempia kestämään vaikeat ajat. Nyt vaurautta kerätään järjestelmään, ei talouksille.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Hienoa rutinaa, valitusta ja itkua, taas.

Mutta en ole nähnyt Vasurien esittävän vaihtoehtoa.

Koska sellainen on odotettavissa?

(Jos tarvitsette apua, ottakaa yhteyttä.)

Käyttäjän tuukkalampela kuva
Tuukka Lampela

ECUXIT (eli kansalliset valuutat takaisin käyttöön ja paluu korieuroon) taitaa olla aivan välttämätön ensiaskel, jos Suomen ja Euroopan halutaan edes jotenkuten pysyvän kasassa. Omalla valuutalla ja keskuspankkirahoituksella voitaisiin sitten kätevästi rahoittaa perustulo ja välttämättömät julkiset palvelut, kuten esim. terveydenhuolto ja koulutus. Mallia voidaan ottaa Ruotsista oman valuutan ja keskuspankkirahoituksen suhteen, siellä talous kasvaa investointien ryydittämänä 3% vuosivauhtia:

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2015/09/0...

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

To on toki yksi, vaikkakin vain väliaikainen, mahdollisuus. Mutta miksi EUn pitäisi pysyä kasassa? Kuka sitä oikein haluaa, ja millä, mieluummin rationaalisella, perusteella?

Huom! EU ei ole sama asia kuin Eurooppa.

Itse en halua EUn "pysyvän kasassa", en näe mitään positiivista siinä, että kansallinen päätösvalta on siirtynyt Berliiniin. Näkeekö joku muu, ja jos, niin mitä?

Kansallisvaltio ei ole kuolemassa, ei kuole eikä voi kuolla, ellei samalla kuole kansanvaltainen oikeusvaltio.

"Kansa" on sosiaalinen yhteisö, joka tuntee yhteenkuuluvaisuutta ja jonka muut vastaavat yhteisöt näkevät erillisenä yhteisönä. Jos nykyiset kansalliset yhteisöt, kansallisvaltiot, katoava EUn alueelta, tilalle syntyy joko uusi kansallisvaltio EU-kansoineen, yhtenäisine monokulttuureineen, tai monikansallinen EU-liittovlatio, joka luopuu sekä kansanvallasta että oikeusvaltioperiaatteesta, jonka jälkimmäisen ydin on, että säännöt ovat kaikille samat ja ennakolta tiedossa. Edellisen ydin taas on, että nuo säännöt ovat kansan valtaenemmistön hyväksymät ja oikeutetuiksi katsomat, "legitiimit".

Mutta, sitä Vasurien esitystä todella kaipaisin, vaihtoehtoa nykyiselle pelkän rutinan ja valivalin sijaan. Konkretiaa kyynelten ympärille.

Käyttäjän tuukkalampela kuva
Tuukka Lampela Vastaus kommenttiin #9

Jouko: miten niin ECUXIT olisi väliaikainen ratkaisu? Sehän olisi nimenomaan psyyvä ratkaisu euron ongelmien ratkaisemiseksi!

Huom: euro eli EMU ei ole sama kuin EU! ;)

Mielestäni EU ansaitsee uuden mahdollisuuden, kunhan euro saadaan korjattua (jos saadaan), ja taloudellinen päätäntävalta palautettua valtioiden demokratioiden pariin. Toisaalta jos EU on kaatuakseen niin antaa kaatua, ja rakennetaan uusia yhteistyöliittymiä puhtaalta pöydältä.

Vasemmistoliitto on ilmeisesti euroeron kannalla, ja miettivät puolueen sisällä miten asiaa lähdetään viemään eteenpäin. Se on jo erittäin iso askel. Toivotaan että se johtaa johonkin konkreettiseen.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #14

Yhteisvaluutasta on sovittu jo EUn peruskirjassa, nk. Maastrichtin sopimuksessa, ja se on myös sen jatkopapereissa, Lissabonin sopimuksessa jne. Pysyvä ero olisi mahdollista vain muuttamalla koko EUn perusteita, liitovaltion perustamista. Se tuskin on mahdollista, koska se tarkoittaisi koko EU-projektin hylkäämistä.

Ainoa pysyvä ratkaisu on itsenäisyyden palauttaminen ja lakkaaminen huolehtimasta siitä, miten muiden valtioiden käy, paitsi siltä osin, kuin se suodaan on vaikutusmahdollisuuksiemme piirissä.

EU EI ole "yhteistyöliittymä", vaan liittovaltio.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

....ja ellei hallitus alentaisi palkkoja, ei olisi toivoakaan paremmasta.

Hyviäkin asioita blogisti hallituksen päätöksissä näkee, mutta vain lyhyellä tähtäyksellä, ja itse pääasia menee häneltä kokonaan ohi. Siitä riippuu tuhansien työllistyminen. Ei auta itku markkinoilla: jos ei tuote ole kilpailukykyinen, sitä ei osteta eikä sen valmistajilla ole työtä.

Näkisipä yhdenkin Vasemmistoliiton poliitikon yrittäjänä.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Juuri näin. Ja kilpailukyky määräytyy vasta toissijaisesti työpalkoista: mämmi nyt vain ei mene kaupaksi maailmanmarkkinoilla, oli hinta mikä hyvänsä.

Samoin pitää muistaa palkanalennuksista ja niiden merkityksestä kotimarkkinoille: persaukisille ei pysty kukaan myymään mitään.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset